Driessen Groep
Activiteiten bij Driessen Groep
Voor het vak Personal Coaching heb ik verschillende activiteiten bij de Driessen Groep in Helmond ondernomen. Deze activiteiten stonden met name in het teken van zelfontwikkeling en profilering richting de arbeidsmarkt. Op deze pagina licht ik de twee activiteiten, Personal Branding en Solliciteren, verder toe.
Personal Branding
Tijdens de eerste bijeenkomst bij de Driessen Groep ging het over Personal Branding, met een focus op Storytelling. Met deze bijeenkomt heb ik geleerd hoe ik mijn eigen persoonlijke verhaal op een goede manier kan vertellen. Zo vertelde de spreker, Koen de Rooij, alle ins en outs over Storytelling. Met name door verschillende tactieken werd duidelijk hoe ik mijn persoonlijke verhaal tot uiting kan laten komen.
Golden Circle
Bijvoorbeeld met de Golden Circle van Simon Sinek. Deze cirkel, die bestaat uit de Why, How en What lagen, geeft een handvat voor het effectief overbrengen van mijn eigen verhaal. Door van binnenuit de Golden Circle (Why, How en What) een verhaal te vertellen kom ik effectief en gepassioneerd over op de ontvanger.
Verhaalstructuren
Naaste de Golden Circle werd ook het belang van een goede verhaalstructuur deze dag verder toegelicht. Zo kwamen de reis van een held, een anekdote en het ‘verander’ verhaal deze bijeenkomst aan bod. Deze 3 verschillende verhaalstructuren bieden ieder op een andere manier meerwaarde aan mijn persoonlijke verhaal en aan de hand van deze structuren ben ik nog beter in staat mijn verhaal over te brengen.
Ingrediënten voor een goed verhaal
Tot slot werd er nog ingegaan op wat een verhaal dan goed maakt, want voor een goed verhaal zijn verschillende ingrediënten van belang. Ingrediënt 1 voor een goed verhaal is het hebben van een goede boodschap die er echt toedoet. Ingrediënt 2 voor een goed verhaal gaat over het aanspreken van de emoties van de ontvanger. Ingrediënt 3 benoemt het belang van een goede samenhang tussen vorm en inhoud van een verhaal. Ingrediënt 4 voor een goed verhaal is het hebben van een goede verhaallijn, bestaande uit een kop, romp en staart. Wanneer een verhaal over al deze ingredienten beschikt en daarnaast ook nog eens na te vertellen is, heb jij een goed verhaal verteld. Door deze bijeenkomst bij de Driessengroep en alle nieuwe inzichten rondom Storytelling ben ik in staat mijn persoonlijke verhaal echt goed over te brengen.
Solliciteren en LinkedIn
Tijdens de tweede bijeenkomst bij de Driessen Groep in Helmond ging het over Solliciteren en LinkedIn. Door de bijeenkomst, gepresenteerd door Ruud Vermunt, heb ik kennis opgedaan over hoe een sollicitatie proces in zijn werk gaat en wat een LinkedIn-profiel goed maakt.
Tijdens deze bijeenkomst heeft Ruud verschillende zaken uitgelicht die een LinkedIn-profiel goed maken. Enkele voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het hebben van een goede profielfoto, een unieke kopregel, een originele ‘over mij’ samenvatting en duidelijke beschrijving van relevante vaardigheden. Daarnaast heeft Ruud nog meer tips gegeven die ervoor zorgen dat mijn LinkedIn-profiel nog unieker en overzichtelijker werd. Nagenoeg al deze nieuwe inzichten heb ik na de bijeenkomst toegepast op mijn eigen LinkedIn-profiel.
Solliciteren
Een ander belangrijk onderdeel van deze bijeenkomst ging over het solliciteren. Zo werd toegelicht hoe een sollicitatieproces in zijn werk gaat en werden er tips gedeeld, zodat ik als sollicitant met kop en schouders boven de menigte uitsteek. Er werd verteld hoe ik een goed CV kan maken en andere manieren kan toepassen om het sollicitatie proces met succes te doorlopen. Ook deze nieuwe inzichten heb ik toegepast op mijn eigen CV en videosollicitatie.